آیا ایمپلنت در بارداری خطرناک است؟

آیا ایمپلنت در بارداری خطرناک است؟

ایمپلنت در بارداری سوالی است که از طرف بسیاری از بانوان باردار مطرح میشود که آیا انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری برای آن‌ها بی‌خطر است یا نه.
اگرچه جراحی ایمپلنت دندان در کل، روشی بسیار ایمن می‌باشد، اما کلا به خانمهای باردار توصیه می‌ شودکه انجام هرگونه درمان دندانپزشکی انتخابی و تقریباً غیرضروری مثل کاشت دندان را به بعد از وضع حملشان موکول کنند.
در دوران بارداری با دلیل پایین آمدن مقاومت بدن معمولا لثه ها و دندانها دچار آسیب و پوسیدگی میشوند، بهتر است در دوران بارداری مراقبت‌های روزانه برای بهداشت دهان و دندان را که شامل مسواک زدن و نخ کشیدن دندان می‌باشد به صورت جدیتر و منظم انجام شود تا میزان آسیب به حداقل برسد، و در صورت نیاز ضروری از دندانپزشک مشاوره گرفته شود.

علل به تأخیر انداختن کاشت ایمپلنت دندانی تا پایان بارداری

1.  به هر حال کاشت ایمپلنت نوعی فرایند جراحی است و مطلقا نباید در دوران بارداری انجام شود.

مانند هر نوع جراحی دیگر که در دوران بارداری مشکل ساز و خطرناک است و اگر انتخاب دیگری وجود دارد بهتر است از انجام آن خودداری شود.
پس از زایمان می توان برای کاشت دندان به دندانپزشک مراجعه کرد و در صورتی که از لحاظ فیزیکی مشکلی وجود نداشته باشد بلافاصله مراحل کاشت ایمپلنت شروع شود .

2.بهتر است از قرار گرفتن در معرض اشعه ی ایکس جلوگیری شود.

پیش از جراحی کاشت ایمپلنت دندانی لازم است با اشعه ی ایکس از استخوان فک تصویر رادیوگرافی تهیه شود تا محل دقیق ایمپلنت مشخص شود.

بیشتر بخوانید:  ایمپلنت دیجیتال چیست؟ - قیمت ایمپلنت دیجیتال

اشعه ی ایکس  برای زنان باردار در طی نه ماه حاملگی پرخطر و ممنوع است، در صورت نیاز ضروری و اجتناب ناپذیر سه ماهه وسط بارداری مناسبتر از بقیه ماهها میباشد، قرار گرفتن جنین در معرض مقادیر اندک اشعه ی مورد استفاده در رادیولوژی نیز می تواند خطرناک باشد.
درست است که اشعه ی ایکس تشخیصی دندانپزشکی تنها روی منطقه ی دهان متمرکز می شود، اما باز هم در حین دوران بارداری باید از هر گونه در معرض اشعه بودن کاملاً به دور باشند تا جنین در شرایط هیچگونه ریسک خطرناکی قرار نگیرد.

3.  پرهیز از داروهای بی حسی و بیهوشی،

درمان های دندانپزشکی که تحت بی حسی موضعی انجام می شوند طی دوران بارداری برای جنین مضر هستند و توصیه نمی شود. طی این نه ماه باید از هر گونه داروهای آرام بخش یا بی حسی و بیهوشی پرهیز کرد در صورت شرایط اورژانسی و نیاز مبرم به درمان دندانپزشکی در سه ماهه دوم بارداری و با تاییدیه متخصص زنان برای خانم باردار درمان انجام میشود  .

4. کاهش استرس

سطح بالای استرس و اضطراب در مادر بارداری که انتظار تولد فرزند خود را می کشد می تواند روی رشد جنین تأثیر منفی داشته باشد. یک جراحی انتخابی طی دوره ای که به خودی خود استرس آور هست احتمالاً می تواند موجب افزایش اضطراب شود. در این دوره، هورمون ها می توانند موجب تغییرات خلق و خو و افسردگی شوند که تحت کنترل شما نیست،
بطور کلی انجام ایمپلنت و هر گونه درمان دندان در دوران بارداری توصیه نمی شود. به دلیل احتمال بروز خطرات درمان های دندانپزشکی برای مادر و جنین در دوران بارداری،  بهتر است مشکلات دندانپزشکی قبل از دوران بارداری حل شوند و یا به پس از زایمان موکول شود. انجام درمان های دندانپزشکی پیش از شروع بارداری و یا موکول کردن درمان هایی مانند ایمپلنت ، کامپوزیت دندان، لمینت دندان و … به پس از دوران بارداری بهترین گزینه ی موجود می باشد.
برای هر مسئله ای بایستی شرایط اورژانسی را نیز در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:  ايمپلنت دندان چيست؟

به هر حال ممکن است وضعیتی پیش بیاید که مادران باردار ناچار به درمان کردن دندان آسیب دیده خود باشند. این کار حتما بایستی در سه ماهه دوم بارداری انجام گیرد. زیرا سه ماهه اول مربوط به رشد سریع جنین است و مصرف هرگونه دارو یا قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس می تواند در رشد و سلامت جنین اختلال ایجاد کند.
در سه ماهه دوم نیز حتماً با پزشک خود مشورت کرده و از این ایمن بودن داروهای مصرفی اطمینان حاصل کنید. همچنین برای عکسبرداری از لباس های مخصوص و محافظ استفاده کنید. هر چند که در عکسبرداری دهان و دندان اندام های تحتانی در معرض مستقیم اشعه قرار نمی گیرند اما بایستی جانب احتیاط را رعایت کرد.
در سه ماهه سوم نیز با توجه به سنگین شدن مادر و افزایش وزن او  ممکن است تحمل طول دوره جراحی و درمان وقرار گرفتن روی صندلی دندانپزشکی برای او سخت باشد.

تا آنجا که ممکن است تصمیم گیری برای هر گونه درمان دندانپزشکی را به بعد از زایمان خود موکول کنید.  دندانپزشکتان تا جایی که امکان پذیر باشد طی این مدت درمانهای اورژانسی کم خطر و موقت استفاده خواهد کرد.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه