جنس ایمپلنت دندان و طول عمر آن

جنس ایمپلنت دندان و طول عمر آن

جنس ایمپلنت دندان و طول عمر آن

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نوعی پایه اغلب تیتانیومی میباشد که سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد.

فرآیند جوش خوردن معمولا ۲ تا ۳ ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد.
از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان علاوه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد بازمی گرداند. کاشت ایمپلنت در خانم ها از سن 17 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر است.

امروزه آلیاژ تیتانیوم رایج ترین ماده مورد استفاده برای ساخت ایمپلنت های دندانی می باشد که بر خلاف دندانهای طبیعی، زیاد در معرض آسیب نیستند اما این به آن معنا نیست که نیازی به توجه ندارند یا پس از کاشت ایمپلنت نیازی به رعایت بهداشت دهان و دندان نیست.

روش های افزایش طول عمر ایمپلنت

1-افزایش طول عمر ایمپلنت دندان با پیشگیری از عفونت

بعد از کاشت ایمپلنت دندان، باید مراقب باشین تا دچار عفونت در ناحیه مورد نظر نشوید. چراکه عفونت و نداشتن ثبات کافی ایمپلنت در فک، دو دلیل بزرگ عدم موفقیت کاشت شمار می‌آیند. شستشوی مداوم با دهانشویه، استفاده از سواپ های پنبه ای کلرهگزیدین، مسواک های نرم برای پاک کردن دندان از بقایای غذا و همچنین به موقع مصرف کردن آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک کمک بسیاری در پیشگیری از عفونت دارند.

بیشتر بخوانید:  ايمپلنت دندان چيست؟

2-افزایش طول عمر ایمپلنت دندان با چکاپ ۶ ماهه

برای اطمینان خاطر از کاشت دندان ایمپلنت شده، هر ۶ ماه یکبار پیش دندان پزشک بروید.

مراجعه های سالیانه برای چکاپ ایمپلنت باید به همان دندانپزشکی باشد که کاشت را برای شما انجام داده است.

جنس ایمپلنت دندان و طول عمر آن

جنس ایمپلنت دندان و طول عمر آن

3-تمیز نگه داشتن ایمپلنت:

درست است که ایمپلنت یک دندان مصنوعی است اما باید همانند دندان های دیگر مسواک شود تا جرم نگیرد و کثیف شدن آن منجر به آسیب به دندان های کناری نشود.

توجه داشته باشید که تجمع مواد غذایی بر روی ایمپلنت نه تنها از بُعد زیبایی بلکه از نظر سلامتی نیز مشکل ساز خواهد شد زیرا می تواند به بافت لثه آسیب زده و منجر به آسیب به ایمپلنت شود. همچنین علاوه بر مسواک زدن، باید از دهان شویه برای از بین بردن میکروب های دهان استفاده کنید.

این مسئله به ویژه در ماه های اول عمل کاشت ایمپلنت بیشتر اهمیت دارد زیرا لثه هنوز ملتهب است و میکروب ها بهتر می توانند به دندان سرایت نمایند.

به شدت توصیه می کنیم به هیچ عنوان از وسایل نوک تیز برای تمیز کردن ایمپلنت استفاده نکنید این کار منجر به آسیب به بافت اطراف دندان و بروز عفونت خواهد شد.

4-عدم استفاده از دخانیات

آیا می دانید که استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکی، سلامتی ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ اگر بیمار تا قبل از عمل ایمپلنت از این مواد استفاده کرده اکنون باید مواد مخدر را در لیست ممنوعه قرار دهد و دخانیات را هم کم و محدود

بیشتر بخوانید:  نکاتی در مورد لمينت و ونير كامپوزيت

۵-تحقیق  و مراجعه به ایمپلنتولوژیستی که از جهت تجربه و بازده کاری و همچنین استفاده از برندهای درجه یک ایمپلنت به او اطمینان کافی داشته باشید.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه