راه های افزایش طول عمر ایمپلنت

راه های افزایش طول عمر ایمپلنت

ایمپلنت دندان نوعی ریشه مصنوعی دندان است. که با یک عمل جراحی در استخوان فک شما کاشته می شود تا بتوان تاج دندان را روی آن قرار داد. از مهمترین مزیت های ایمپلنت دندان، شباهت عملکرد آن به دندان طبیعی و همچنین ظاهر فوق العاده زیبای آن است؛ که می تواند جای یک یا چند دندان از دست رفته شما را به طور دائمی پر کند.

ایمپلنت های دندانی برای افرادی که یک یا چند دندان خود را به علت بیماری های پریودنتال، پوسیدگیها، حوادث ورزشی یا تصادفات از دست داده‌اند؛ مناسب است.

طول عمر ایمپلنت دندان چه مدت است؟

در صورتی که ایمپلنت به طور اصولی و صحیح انجام شده باشد، بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید و مرتباً مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و سالی دو مرتبه چکاپ دندانپزشکی داشته باشید ، احتمالا پایه تیتانیومی ایمپلنت تا آخر عمر دوام خواهد داشت. ولی روکش دندان طول عمر مشخصی بین ۱۰ تا ۱۵ سال دارد و معمولاً پس از آن نیاز به تعویض خواهد داشت. به هر حال با رعایت بهداشت دهان می‌توان طول عمر روکش ایمپلنت را هم افزایش داد.

چه عواملی در طول عمر ایمپلنت دندان نقش دارند؟

طول عمر ایمپلنت دندان میتواند به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • مهارت و تجربه ایمپلنتولوژیست

قبل از هر چیز میزان تخصص و مهارت پزشک برای انجام این روش و نحوه درمان انجام شده توسط او می تواند در طول عمر ایمپلنت بسیار تاثیر گذار باشد.

مسئله دیگر شرایط استخوانهای فرد و میزان تحلیل یااستحکام آنها،

بیشتر بخوانید:  ايمپلنت دندان چيست؟

و نهایتا میزان رعایت بهداشت و مراقبت شخص موارد مهم درباره دوام و طول عمر ایمپلنت هستند.

نکته مهم در موفقیت عمل ایمپلنت این است که ایمپلنت های دندانی در انواع و سایزهای مختلفی تولید می شوند. بنابراین، انتخاب ایمپلنتی که مناسب با شرایط استخوانها و دندان بیمار باشد فقط از یک ایمپلنتولوژیست متبحر و باتجربه برمی‌آید و از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش طول عمر ایمپلنت دندان است.

عاملی که دندانپزشک باید پیش از کاشت ایمپلنت در نظر بگیرد، تراکم استخوان فک و ارتفاع آن است. استخوان فک قرار است پایه ایمپلنت را در خود نگه دارد و با آن جوش بخورد، هر بار که شما غذایی را میجوید یا گاز میزنید، به پایه ایمپلنتی که در استخوان فک شما کاشته شده فشار وارد می آید و در صورتی که ایمپلنت به درستی کاشته نشده باشد و به استخوان فک شما جوش نخورده باشد؛ احتمال عدم موفقیت عمل جراحی کاشت ایمپلنت و کاهش طول عمر آن وجود دارد.

در صورتی که به یک دندانپزشک باتجربه مراجعه کنید؛ پیش از شروع عمل جراحی کاشت ایمپلنت از شما عکس های اشعه ایکس یا CBCT گرفته می شود تا میزان تراکم استخوان فک به درستی تعیین شود. اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید باید پیش از شروع کاشت دندان، عمل جراحی دیگری جهت پیوند گرفت استخوان برای شما انجام گیرد.

در کلینیک‌های تخصصی مجهز به دستگاههای پیشرفته و تکنولوژی‌های روز دنیا، از روش کاشت ایمپلنت دیجیتالی هم استفاده می شود که می تواند طول عمر ایمپلنت را افزایش داده و درصد موفقیت آن را بالا ببرد.

  • برند ایمپلنت

برند ایمپلنت دندان از دیگر عواملی است که روی طول عمر آن تاثیر گذار است. هر سازنده ایمپلنت  دندان از نوعی برای ایمپلنت استفاده می‌کند، مرغوب بودن ایمپلنت می‌تواند به فرایند اسئواینتگریشن و جوش خوردن بهتر پایه ایمپلنت به استخوان فک کمک کند. هرچقدر تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری برای بهبود سطح پایه ایمپلنت مورد استفاده قرار گرفته باشد؛ استحکام آن در استخوان فک بیشتر بوده و در نتیجه طول عمر آن افزایش پیدا می کند. به همین علت کیفیت برند ایمپلنت در دوام و ماندگاری آن تاثیر قابل توجهی دارد.

  • همان طور که گفتیم شرایط خود بیمار پیش از کاشت ایمپلنت ؛ نیز میتواند در این زمینه عاملی موثر باشد. سن و سال بیمار برای کاشت ایمپلنت، میزان تراکم استخوان فک و بافت لثه از عواملی است که طول عمر ایمپلنت دندان را تعیین می کند.  برای اینکه دوام و طول عمر ایمپلنت دندان افزایش یابد شما باید کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت باشید. دندانپزشک پیش از شروع فرایند کاشت‌دندان، شرایط بیمار را بررسی می‌کند و در صورتی که هر گونه مشکلی در استخوان فک یا لثه وجود داشته باشد؛ آن را برطرف کرده و سپس فرایند کاشت پایه ایمپلنت را ادامه می‌دهد.
  • آنچه درباره رعایت بهداشت و مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت گفته شد یعنی نحوه مراقبت از ایمپلنت دندان و حفظ بهداشت و سلامت دندان و لثه ها که توسط خود شخص باید صورت پذیرد.
بیشتر بخوانید:  نکاتی در مورد لمينت و ونير كامپوزيت

و همچنین در بسیاری موارد دیگر شیوه زندگی بیمار می تواند کاشت ایمپلنت را برای او دائمی کند.

مراقبت از ایمپلنت دندان

در صورتی که بهداشت لازم برای ایمپلنت دندان رعایت نشود میکروبها و جرم ها در اطراف ایمپلنت تجمع یافته و سبب میشود استخوان فک تحلیل برود و در نتیجه ایمپلنت دندان آسیب ببیند.

علاوه بر حفظ بهداشت دهان و دندان نحوه مراقبت از ایمپلنت های دندانی نقش مهمی در افزایش طول عمر آنها ایفا می کند. اگر شما عادت دارید که دندان قروچه کنید یا دندان‌های خود را به یکدیگر بسایید؛ مطمئناً برای ایمپلنت دندان شما در طولانی مدت، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. (همانطور که دندان قروچه و فشار زیاد برای دندان طبیعی هم مشکل ساز هست) چون به طور مداوم فشار بیش از حدی روی آن وارد می کنید که می تواند اتصال بین پایه ایمپلنت و استخوان فک را تضعیف کند.

البته، اگر مشکل دندان قروچه کردن خود را پیش از کاشت ایمپلنت با دندانپزشک مطرح کنید؛  راههای درمانی جهت جلوگیری از فشار دندان قروچه بر روی ایمپلنتها برای شما انجام خواهد گرفت .

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه