مراقبت های بعد از ایمپلنت

مراقبت بعد از ایمپلنت - دکتر مهدی سمیعی

مراقبت های بعد از ایمپلنت

در این مقاله از سایت دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی قصد داریم تا شما را با روش های مراقبت بعد از ایمپلنت آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

مشکلات بعد از ایمپلنت دندان و راه درمان و کنترل آن چیست؟

خونریزی

بطور کلی در روش ایمپلنت برای پرکردن فضای خالی جای دندان ها، خونریزی زیادی وجود ندارد زیرا ایمپلنت، سوراخ ایجاد شده در استخوان را پر می‌کند و هیچ فضایی وجود ندارد که موجب خونریزی بشود. مقداری کمی خونابه یا قرمزی در بزاق دهان به مدت حداکثر دو ساعت طبیعی است و غالبا همین اندازه هم وجود نخواهد داشت.

بعد از انجام ایمپلنت بهتر است تا حدود بیست و چهار ساعت فعالیت جسمی خود را کم کنید، شب اول یک بالش اضافه زیر سر خود بگذارید، طبیعتا مهارت دندانپزشک در جلوگیری از بروز هرگونه  عوارض بعد از عمل نقش بسزایی دارد.

تورم

تورمی که معمولاً پس از درمان انتظار می‌رود، متناسب با نوع جراحی است. کاشت ایمپلنت دندانی بطور کلی نباید موجب ایجاد تورم زیادی بشود.

اگر مقدار خفیفی تورم در اثر ایمپلنت وجود داشته باشد، استفاده از کیسه یخ در قسمت بیرونی صورت روی ناحیه تحت درمان حداکثر تا دوساعت مفید می‌باشد. در صورت بروز تورم در روز بعد از جراحی کمپرس گرم توصیه میشودو به هر حال  پس از دو یا سه روز بعد از عمل این تورم فروکش میکند، این تورم به ندرت و پس از ایمپلنت فک پایین ایجاد میشود و معمولا در فک بالا به وجود نمی آید.

مراقبت بعد از ایمپلنت - دکتر مهدی سمیعی

توجه کنید که کیسه‌های یخ باید تا دو ساعت بعد از جراحی استفاده شود به طوری که ۱۰ دقیقه روی صورت قرار داده شود و ۱۰ دقیقه برداشته شود. پس از حدود دو تا سه ساعت نیازی به استفاده از یخ نخواهد بود و در روز بعد از جراحی در صورت وجود تورم باید از کمپرس گرم استفاده شود.

در صورتی که ایمپلنت به طور اصولی و صحیح انجام شده باشد هیچگونه تورم و التهاب غیرعادی و طولانی مدت ایجاد نخواهد شد.

درد

درد در موارد استثنا پس از جراحی ممکن است ۲ تا ۳ روز ادامه داشته باشد. برای بیشتر بیماران عمدتاً مصرف تیلنول یا ایبوپروفن کفایت می‌کند. اگر به داروهای ضد درد نسخه‌ای پس از روز چهارم نیاز باشد، ممکن است به درمان نیاز پیدا کنید. در این شرایط باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید. البته چنین اتفاقی بسیار بعید میباشد. وجود دردی مختصر بعد از ایمپلنت ممکن است به دلایل مختلفی باشد، این مشکلات میتواند شامل:

بیشتر بخوانید:  انواع لبخند و اثرات آن

1-شل شدن کلاهک درمانی

کلاهک درمانی نوعی پیچ کوچک بوده که بر روی ایمپلنت قرار داده میشود تا به محل جراحی اجازه بهبود داده شود. زمانی که بعدا روکش بر روی ایمپلنت نصب میشود، این کلاهک برداشته خواهد شد.

در دوره بهبود، ممکن است این کلاهک شل شود. این امر گاهی باعث تحریک لثه و بروز درد مختصری میشود. دندانپزشک این کلاهک را برداشته، داخل ایمپلنت را تمیز میکند و سپس یک کلاهک جدید و ضد عفونی شده با ژل ضد باکتریایی، مانند ژل کلرهگزیدین را دوباره نصب میکند.

2-شل شدن ایمپلنت

در موارد بسیار استثنایی ، ایمپلنت میتواند شل شود. دلایل متعددی برای این اتفاق وجود دارند، اما مهم این است که این حالت میتواند دردناک باشد. معمولا ایمپلنت شل شده را باید از دهان خارج کرد.

3-عفونت و استفاده از آنتی بیوتبک

برای جلوگیری از عفونت بعد از ایمپلنت پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. در کنار آنتی بیوتیک دهانشویه های حاوی پروکساید میتوانند بسیار موثر باشند. مطمئن شوید که آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را بطور کامل و در زمان درست مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی کامل داشته باشید باز هم باید دوره آنتی بیوتیک را کامل کنید.

کوتاهی از جانب بیمار در انجام دستورات بهداشتی و دارویی پس از ایمپلنت میتواند عوارضی در پی داشته باشد.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان - دکتر مهدی سمیعی

4-فشار پروتز موقت بر روی لثه

گاهی بیماران میخواهند تا زمان جوش خوردن ایمپلنت و نصب روکش، از نوعی دندان موقت استفاده کنند که معمولا موجب درد و آزارشان خواهد شد و البته در دندانپزشکی نوین این کار دیگر توصیه نمیشود ولی در شرایط خاص و در صورت نیازقطعی  به استفاده از پروتز موقت باید لثه مصنوعی در زیر فیلیپر (پروتز متحرک) کار گذاشته شود که از تماس فیلیپر با لثه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید:  انواع روکش دندان (قسمت دوم)

دیگر مراقبت های بعد از ایمپلنت

رژیم غذایی

در طول مرحله بهبودی پس از کاشت ایمپلنت هنگام غذا خوردن و جویدن به منطقه ایمپلنت فشار وارد نکنید. مقدار زیادی مایعات بنوشید. سعی کنید در روز اول ۵ تا ۶ لیوان آب بنوشید. مایعات را از داخل لیوان یا فنجان به صورت مستقیم بنوشید و از نی استفاده نکنید. عمل مکیدن موجب از بین رفتن لخته خون شده و ممکن است محل زخم خونریزی کند.

از مصرف مایعات یا غذاهای داغ در بیست و چهار ساعت اول پرهیز کنید و غذاهای نرم و سرد میل کنید. غذاهای نرم و مایعات را می‌توان از روز اول بعد از عمل مصرف کرد به شرطی که حتما خنک باشند.

وقتی دندان مصنوعی در سیستم فکی و دهانی فرد کاشته می شود، بایستی اتصال قوی و محکم بین این دو برقرار گردد تا دندان کاشته شده بتواند نقش دندان طبیعی را برای بیمار بازی نماید. ایمپلنت کاشته شده در زمان اولیه دچار حساسیت بوده و بمرور زمان با سیستم دهانی بیمار تطابق پیدا می کند. به همین دلیل نبایستی بر ایمپلنت فشار زیادی وارد شود و تا حدود ممکن بایستی از مصرف غذاهای سفت تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت دندان اجتناب شود. با مصرف غذاهای نرم و شل از ایجاد فشار زیاد به ایمپلنت خودداری کنید. از خوردن غذاهای سفت مثل ته دیگ و خوراکیهایی که فشار زیادی در زمان جویدن می طلبند تا زمان بهبود خودداری شود.

در صورت فشار بیش از حد، ممکن است به ایمپلنت آسیب وارد شود.در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید رژیم غذایی معمولی خود را از سر بگیرید مگر اینکه خلاف آن توصیه شده باشد. خوردن چند وعده‌ی غذایی کوچک‌تر به جای سه وعده‌ی غذایی در چند روز اول بهتر است.

مسواک زدن و بهداشت و مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

مراقبت از ایمپلنت - دکتر مهدی سمیعی

حفظ بهداشت دهان بعد از جراحی بسیار ضروری است. بعد از ۲۴ ساعت می‌توانید مثل قبل مسواک زدن را ادامه دهید و بهتر است یک بار در روز به مدت دو هفته دهان خود را با محلول آب‌نمک (یک‌ قاشق چایخوری نمک در نصف لیوان آب ولرم) بشویید.

بیشتر بخوانید:  مهم ترین سوالات در مورد ایمپلنت های دندان چیست؟

ایمپلنت کاشته شده نیازمند مراقبت های لازم است تا نتیجه درمان هر چه بهتر و موفقیت آمیزتر باشد یکی از مهمترین نکات رعایت بهداشت میباشد.

سیگار کشیدن و مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

بهتر است از سیگار استفاده نکنید. بعد از جراحی‌های دهانی باعث تداخل در فرآیند بهبودی می‌شود و شانس ابتلا به التهاب لثه، شکست کاشت ایمپلنت یا گرافت‌های استخوانی را افزایش می‌دهد. در مورد افراد سیگاری درصد امکان شکست در کاشت ایمپلنت ممکن است . البته این بیشتر درباره اشخاصی که بیشتر از پنج تا سیگار در روز میکشند صدق میکند.

ورزش بعد از ایمپلنت

تا مدت کوتاهی بعد از جراحی، فعالیت‌های جسمی شدید را به حداقل برسانید، برای شروع ورزش سنگین کمی صبر کنید  تا دوره استفاده از آنتی بیوتیکتان به پایان برسد‌

مشکلات بعد از ایمپلنت

کبودی بعد از کاشت ایمپلنت

ممکن است کبودی‌هایی به رنگ سیاه، سبز، آبی یا زرد ببینید. این موضوع یک اتفاق رایج است که دو تا سه روز بعد از جراحی خود به خود از بین میرود.

مراقبت بعد از ایمپلنت - دکتر مهدی سمیعی

خشکی لب‌ها پس از ایمپلنت

اگر گوشه‌های دهان شما خیلی کشیده شود، احتمال خشکی و ترک خوردن وجود دارد. پس لب‌ها و دور دهانتان را با پماد یا روغنی مانند وازلین مرطوب و چرب نگه دارید.

خشکی گلو پس از کاشت ایمپلنت

این موضوع بعد از جراحی‌های مربوط به دهان، غیر عادی نیست. عضلات متورم شده‌اند و ممکن است بلعیدن را دردناک کنند. دو تا سه روز بعد این مشکل خودبه‌خود برطرف می‌شود.

جابه‌جایی عضلات فک  بعد از ایمپلنت

تا چند روز بعد از هرگونه جراحی و درمانهای دندانپزشکی می‌تواند در باز کردن دهان برایتان مشکل ایجاد شود. البته یک اتفاق معمولی است که یک هفته بعد برطرف می‌شود. کشش و ورزش دادن این عضلات می‌تواند به حل هر چه سریع‌تر این مشکل کمک کند.

در پایان لازم به ذکر است که تمام این موارد مشکلاتی هستند که بسیار به ندرت پیش می آیند و با درصد بسیار کم برای هر فرد یکی از این عوارض ممکن است بروز کند و فقط جهت اطلاعات کامل شما توضیح داده شده است.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه