پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان چیست؟

کرم‌خوردگی دندان که به پوسیدگی و حفره‌های دندانی نیز معروف هستند یکی از بیماری‌های مزمن دندانی است. پوسیدگی‌ها، حفره‌های درون دندان هستند که به‌ دلایل مختلفی از قبیل، مراقبت نامناسب از دهان و دندان و عدم رعایت بهداشت دندان‌ها اتفاق می‌افتد.

 

پوسیدگی دندان با این‌که بیماری پیشرونده است اما قابل پیشگیری است و حتی از طریق بهداشت ساده دهان و دندان  قابل برگشت به‌ حالت اول میباشد.

پوسیدگی دندان
این مشکل خصوصا در دندان‌های شیری به‌سرعت پیشرفت می‌کند. اگر حفره‌های دندانی به‌ خوبی درمان نشوند به‌ عمق لایه‌های درونی دندان و حتی گاهی به عصب دندان رخنه کرده و موجب درد شدیدی در دندان بیمار می‌شوند. این امر ممکن است منجر به آبسه و یا سایر مشکلات دندانی شود.

پوسیدگی ممکن است بین دندان‌های شیری و دائمی در دهان گسترش پیدا کند. اگر مبتلا به پوسیدگی دندان هستید و از درد دندان رنج می‌برید بهتر است به یک متخصص دندانپزشک مجرب مراجعه کنید.

وجود لکه‌های سفید روی دندان نشانگر شروع پوسیدگی دندان است. رنگ دندان پوسیده در مراحل اولیه معمولا قهوه‌ای روشن است. شایان ذکر است که در این مرحله قابل درمان و پیشگیری است. مینای دندان با کمک موادمعدنی موجود در بزاق دهان و فلوراید موجود در ترکیبات خمیردندان و سایر منابع دیگر می‌تواند خود را ترمیم و بازسازی کند.

راه های مراقبت از دندان ها (قسمت اول)

نشانه ها و علائم

درد دندان:

درد ناشی از دندان پوسیده ممکن است بسیار شدید شده و به گوش‌ها، چشم‌ها و سر سرایت کند. این درد بسیار طاقت‌فرسا است و اغلب موجب اختلال در خواب می‌شود. دندان‌درد ممکن است با خوردن غذا بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:  چطور دندان های زیبا و سالمی داشته باشیم؟

چگونگی ترمیم دندان، با چه موادی دندان را پر میکنند؟

افزایش حساسیت دندان:

دندان پوسیده ممکن است نسبت به خوردن و آشامیدن حساس‌تر شود خصوصا اگر غذا و یا نوشیدنی خیلی سرد و یا گرم باشند این امر موجب شدت درد می‌گردد.

بوی بد دهان: 

بوی بد دهان نشان‌دهنده این است که پوسیدگی دندان به مرحله پیشرفت رسیده است. این امر معمولا با کاهش مکانیسم پاک‌سازی ناشی از خشکی دهان و گازهایی که توسط باکتری موجود در دهان منتشر می‌شوند رخ می‌دهد.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه