پیوند استخوان ایمپلنت دندان چیست؟

پیوند استخوان در جراحی ایمپلنت - دکتر مهدی سمیعی

پیوند استخوان ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندان از دو قطعه تشکیل شده اند :
1-سیلندر فلزی که در استخوان فک قرار می گیرد. و مانند ریشه دندان عمل می کند که به آن فیکسچر ایمپلنت می گویند.
2- اباتمنت ایمپلنت که بر روی فیکسچر ایمپلنت دندانی قرار می گیرد و سپس روکش دندان روی اباتمنت قرار می گیرد و ظاهر دندان را ایجاد می کند.
جراح ایمپلنت ممکن است با شما در مورد پیوند استخوان برای ایمپلنت های دندان صحبت کند.
اگر جراح ایمپلنت یا دندانپزشک شما معتقد باشد که استخوان فک شما نازک یا نرم است و یا تراکم و ارتفاع استخوان در آن ناحیه ای که قرار است فیکسچر ایمپلنت آنجا قرار داده شود و جراحی ایمپلنت انجام شود کم باشد و استخوان فک نتواند ایمپلنت دندان را پشتیبانی و ساپورت کند. باید پیوند استخوان قبل از جراحی ایمپلنت انجام شود.

ما در این مقاله از سایت دندانپزشکی دکتر مهدی سمیعی می خواهیم شما را با این نوع پیوند آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

پیوند استخوان ایمپلنت دندان

کیفیت و کمیت استخوان فک از جمله عوامل مؤثر در موفقیت طرح درمان ایمپلنت دندان است. از دست دادن استخوان و یا به اصطلاح تحلیل استخوان های نگهدارنده دندان ها منجر به لق شدن دندان ها و در نتیجه از دست دادن دندان ها می گردد.

زیرا با تحلیل استخوان، استخوان کافی برای نگهداری دندان ها وجود نخواهد داشت. تحلیل استخوان معمولا به دنبال بیماری های حاد لثه، عفونت های حاد، پوکی استخوان، دیابت نوع دوم و از دست دادن طولانی مدت دندان ها رخ می دهد.

بیشتر بخوانید:  رژیم غذایی سالم، دندان های سالم

پیوند استخوان ایمپلنت دندان - دکتر مهدی سمیعینیاز به پیوند استخوان چگونه تشخیص داده می شود؟

پس از اینکه فرد به دندانپزشک مراجعه کرد، با کمک عکس رادیوگرافی، فک مورد معاینه و بررسی قرار گرفته می شود. در این بررسی تراکم استخوان فک، مورد بررسی قرار می گیرد.

تراکم استخوان در بیمارانی که چندین دندان خود را از دست داده اند، با مشکلات بیشتری روبرو است. با این شرایط، فرد بیشتر نیاز به پیوند استخوان برای ایمپلنت دندان پیدا می کند.

مواد پیوند از کجا به دست می آید؟

چند روش برای تهیه مواد پیوندی وجود دارد.
اولین روش پیوند اتوگرافت است. که در آن استخوان از خود بیمار دریافت می شود. مواد مورد استفاده برای پیوند ممکن است به صورت یک قطعه استخوان از جای دیگری از بدن بیمار مانند چانه، ران یا ساق برداشته شود.
در برخی موارد متخصص تحت بی حسی موضعی استخوان را برداشت می کند اما در صورتی که قرار باشد استخوان از ران برداشته شود باید جراحی در بیمارستان تحت بی هوشی عمومی صورت بگیرد.
روشهای دیگر تهیه مواد پیوند استخوان عبارتند از برداشت از بدن انسان دیگر یا جسد که به آن آلوگرافت گفته می شود.
نوع سوم پیوند زنوگرافت است که معمولا از حیواناتی مانند گاو دریافت میشود.
نوع چهارم پیوند آلوپلاست است که مواد سنتزی یا مصنوعی ساخته شده در آزمایشگاه است.
استخوان برداشت شده باید به دقت ضد عفونی و فراوری شود. تا اطمینان حاصل شود هیچ گونه باکتری یا بیماری به فرد دریافت کننده پیوند منتقل نمیشود.

بدون دیدگاه

ارسال یک دیدگاه